Nog 1 dag.....,nog een stukje historie..
24 mei 2011 - Amsterdam, Nederland
In de Codex Calixtinus, het 12e eeuwse Boek van St.Jacobus dat zijn naam ontleent aan paus Calixtus II (1119-1124) worden allerlei wereldse onderwerpen van het op bedevaart gaan belicht. Pelgrims moesten het goede nastreven, zich spiegelen aan het voorbeeld van Christus zelf, die na zijn dood en de opstanding als pelgrim vanuit Jerusalem op weg ging, maar ook aan de apostelen die zelf ook perigrini (pelgrims)waren. Ook beschrijft het Boek, vooral het 4e Boek in de Codex Calixtinus, allerlei voorschriften over de gedragingen en handelingen van zowel de pelgrims als de hospites, herbergier. En zo zijn er talrijke voorschriften waaraan pelgrims zich moeten houden, b.v ze moeten ze ervoor zorgen dat ze onderweg' twist en toorn ' vermijden. Ze moeten aangelengde wijn drinken, om dronkenschap te voorkomen, want dronkenschap leidt tot ruzie en wellust."Zwelgerij komt niet voort uit wijn, maar geslachtdrift wordt opgewekt door degeen die de wijn drinkt..."., dus het is de schuld van de drinker en niet van de wijn..?! Nou dan staat me wel wat te wachten straks op de Camino, waar ik mijn fles gratis met wijn mag vullen bij een fontein . Ik ben gewaarschuwd!!! Pelgrims werd dus de juiste weg gewezen. Ook anderzijds moesten ze bedacht zijn op andere bedriegelijke praktijken, ziek worden van bedorven eten,en oplichting waarbij ze overvraagt kunnen worden voor een overnachting, was overal schering en inslag. Het lijkt wel een hedendaags toeristisch bedrijf die 'runners' op de pelgrims afstuurt om ze te lokken voor overnachting etc. Al deze wereldse tegenslagen weerhielden de pelgrim niet om zich te verheugen dat ze eindelijk het graf van de Apostel Jacobus hadden bereikt bij hun aankomst in Compostela. Maar is het wel zo , dat wat beweerd wordt , dat de beenderen van Jacobus werkelijk daar begraven liggen ? Nu moet ik het over de legende hebben. Het Jacobus verhaal komt uit de Evangeliën en de Handelingen van de Apostelen in de Bijbel. Jacobus werd na Petrus en Andreas samen met zijn broer Johannes door Christus opgeroepen om het geloof te gaan verkondigen. Jacobus en Johannes zijn broers en de zonen van Zebedeüs. Jacobus de Meerdere, zoals hij genoemd werd, heeft gepredikt in Samaria en Jerusalem en werd als een bedreiging ervaren door de plaatselijke heerser, Herodes Agrippa, die hem heeft laten onthoofden. Hier is de kern van de legende weergegeven. Jacobus 'stoffelijke resten zijn door zijn leerlingen met de hulp van God met een boot van Palestina naar Gallicië getransporteerd en daar begraven. Zo zijn er verschillende redeneringen waar en op welke wijze de stoffelijke resten zouden zijn gebleven. Het verhaal van het terugvinden van het graf heeft zowiezo een plek in de geschiedschrijving gevonden. Er zijn twee versies. Dat van Theodemir(847), bisschop van Iria Flava, nu El Padron en de kluizenaar Pelgius (Pelayo). De meest bekende beschrijf ik nu ,al heeft Theodemir met de eer gestreken en er werkelijk een inkomstenbron aan heeft overgehouden,is die van de kluizenaar die door een engel in zijn droom werd verteld waar de Apostel Jacobus lag begraven; een ster straalde boven zijn graf ergens in het bos. Zo is het gekomen dat de verhalen over de stoffelijke resten van de heilige veel mensen naar toe heeft gelokt. Door de eeuwen heen zijn er duizenden, miljoenen pelgrims naar het graf gelopen, zij het om religieuze- dan wel om culturele- en anders persoonlijke redenen . De weg naar Compostela is ook voor mij nu begonnen. Ik ga mezelf de volgende vragen stellen.
Wat wil ik als Pelgrim onderweg als verdiepend ervaren? Wat voor een pelgrim wil ik zijn? Op eigen kracht lopen, te voet naar het doel/ bestemming.; kan ik loslaten, kom ik verwondering tegen en zal er een gevoel van verbondenheid en vertrouwen groeien? etc. Ik zal dat merken. Vanaf morgen begint voor mij de Camino de Frances vanaf de St.Jean -Pied-de-Port naar Santiago de Compostela............ En de reis gaat verder......

Lieve schat,ik weet dat je met héél je hart aan de Camino de Frances bent begonnen. Eindelijk is dan deze zo lang gekoesterde wens in vervulling gegaan en stond je vanmorgen dan ook helemaal te glunderen op het vliegveld!
Natuurlijk ga je antwoorden op veel vragen vinden en allerlei gevoelens krijgen, dat lijkt mij nu juist het mooie van zo'n tocht. Ik wens jou, samen met je "heenreisgenoten" in Piet z'n Poort een hele gezellige 1ste dag en dan gaat het morgen eindelijk echt beginnen, spannend!
Lieverd, ik ben ontzettend trots op je en wens je nogmaals een "Bon Camino" toe, hou je taai en zet hem OP!!!
Je Es xxx.
Marja en Tiz
Ik krijg er de kriebels van als ik het bovenstaande verhaal lees. Wat een moed en doorzettingsvermogen heb jij om dit te willen. Een letterlijk begin van een ander nieuw leven. Trots om zo'n inspirerende vriendin te hebben. Heel veel succes and God bless you!
Wij wensen je heel veel succes en plezier, ZET HEM OP!!!!!!!
dikke kus,
Berber & Nanja
Beste Ingrid,
Ik vind het dapper en leuk dat je het doet, je lijkt mij iemand die van een uitdaging houd.
En het zal jou lukken met de kracht van God de
:Bon Camino:tot het eind te lopen.Goed gezondheid voor jou en de groep.Gr v Grace
Er zijn al bijna 5 verstreken;je bent al aardig op weg. Gaat alles nog steeds volgens planning. Zet 'm op en houd de moed erin.
Esther als je dit bericht ook lees, wil je mij aljeblief jouw telefoonnr. mailen, ben je kaartje kwijt of verlegd. Stom van me. Neem je contact met me op? liefs Anita