Nog 2 dagen.....
23 mei 2011 - Amsterdam, Nederland
Het is bijna zover! Ik denk nog steeds aan die ene dag in Augustus 2003 ,toen ik op een vakantie was in Frankrijk bij vriendinnen in de Dordogne/Perigord-Noir . We zaten heerlijk op een terrasje op het kerksplein van het dorp Cadouin te genieten van een super glas wijn , toen mij een bijzonder onderwerp opviel in het voor-portaal van de aangrenzende kerk. Ik ben toen naar de ingang gelopen en mocht een kijkje nemen. Een prachtige kerk , met veel afbeeldingen van Maria Magdalena. Maar waar het mij om ging was de prachtige schelp boven het portaal tussen allerlei andere afbeeldingen van heiligen. Ik heb direct wat leuke boekjes aangeschaft (gelukkig nog twee in de engelse taal) en wat blijkt nou zo bijzonder te zijn aan deze kerk? Het ligt op de pelgrimsroute in zd-Frankrijk naar Santiago de Compostela. Overal , op de huizen , in de restaurants , cafe's , die ene afbeelding: een prachtige St.Jacobsschelp.
Terug in Amsterdam heb ik op het internet meer hierover gelezen en mijn interesse voor een pelgrimage naar Santiago de Compostella groeide met de minuut. Na het boek van Shirley McClean te hebben gelezen , wist ik het : Ik ga pelgrimeren. Ja natuurlijk naar Santiago de Compostela.
Ook heb ik diverse literatuur geraadpleegd over de verschillende routes die naar Santiago de Compostela leiden . Allereerst heb ik gewerkt aan mijn fysieke conditie en kleine afstanden gelopen. Op oudejaarsnacht 2010-2011 heb een definitief besluit genomen. Ik ben lid geworden van het Nederlands St.Jacob Genootschap in Vessem-Nrd.Brabant. In het weekend van 25-26 maart 2011 ben ik naar de Pelgrimshoeve in Vessem afgereisd ter voorbereiding op de Camino. Dit Genootschap is opgericht in 1986 op 25 Juli, de naamdag van St.Jacob, en heeft als doel de belangstelling voor pelgrimstochten naar Santiago de Compostela in het heden en verleden te verdiepen en te vergroten. Dit spiritueel voorbereiden moet pelgrims opweg helpen, inspireren en de uitwisseling van ervaringen, gegevens tussen leden onderling stimuleren. Ik heb mijn pelgrimspas , de Credencial del Peregrino, gekocht en met de 1e stempel erin ben ik naar Amsterdam vertrokken. Dit Pelgrimspaspoort is het document dat de status van het pelgrim-zijn bevestigt en je legitimeert om in de refugio's/auberges een slaapplaats te krijgen. Het werd dan ook tijd voor de aanschaf van trekkingskleding en andere toebehoren die voor zo'n wandeling belangrijk zijn. Hierover heb ik al eerder verteld en vooral een goede pedicure behandeling en een medische checkup zijn net zo van belang , als je al een 50+er ...? bent.
Foto’s
2 Reacties
-
Jeannette:24 mei 2011Nou lieve schat alvast een berichtje van mij, ik kom je later vandaag nog een goeie hug geven voordat je vertrekt. Zet em op, je kan het. Ik hoop en verwacht dat deze tocht je brengt waar je naar op zoek bent. Geniet en lijdt (ook dat is een vorm van genieten) voor de volle 100%. Dikke kus, Jeannette
-
marcia muller:26 mei 2011het gaat nu echt beginnen veel sterkte en zet m op
