Agés-Burgos 28km
´s Morgens na een stevig en goed ontbijt , eindelijk met jus d´orange op weg naar Burgos. Voorbij Atapuerca, een plek van de oude steentijd waar resten van holbewoners zijn gevonden. Veel grotten in de bergwanden en daarbinnen prehistorische tekeningen. Ze noemen de prehistorische mens Como Sapiëns( Homo-antecessor, als wetenschappelijke naam). Ik heb natuurlijk geen tijd gehad voor een bezoek aan het museum. Maar ik heb gelezen dat Atapuerca ook beroemd is door een veldslag in 1053, waarbij 2 broers goed op elkaar hebben ingehakt om de macht over Nrd-Spanje. Fernando van Castillië en Leon versloeg Garcia van Navarra. Deze gebeurtenis is erg van belang geweest voor het latere Spanje. (Denk aan de Baskische strijd voor onafhankelijkheid voor het noordelijk gebied!!) Invloed van Navarra werd ook minder. Op de berg na Atapuerca, wel 1080m hoog en een flinke daling naar beneden, door dorpen:Villaval, Cardeñuela Rio Pico, Orbaneja Riopico, allemaal leken ze uitgestorven, echter schijn bedriegt. Er wordt veel landbouw uitgeoefend en de rest van de weg richting Burgos was dor en afschuwelijk. Deze ging over een kilometers lange geasvalteerde weg, met voorbij razend verkeer en heet!!!, Ik heb toen de alternatieve route gekozen, 1 km langer, dan maar, en je loopt door een begroeid ,met struiken hier en daar, gebied. Op eigen kracht, ik kon niet meer, toch nog Burgos bereikt. Aan de ringweg van de stad bij een Fontein , waar pelgrims even bijkomen van die barre tocht langs de weg, ontmoet ik weer de twee duitse lbo´s. De donkere had een blaar en keek heel beroerd en de andere hulpeloos. Ik heb ze heel vriendelijk aangeboden met compeed te helpen, ze keken even opgelucht op. Toen was het ijs gebroken en ik vroeg waar ze vandaan kwamen. Je wil het niet geloven: Freiburg, uit Schwarze Wald, toen zei ik :hmmm, Schwarzwalder kuche, en ze glimlachten warempel. Toen vervolgden ze hun weg .. en ik heb hen niet meer gezien. Na een omleiding en en kilometers lange route door een immens park langs de rivier... kom ik eindelijk in het centrum van Burgos. Ik zag de tweelingtorens van de Kathedraal al in de verte. Ik heb maar een hotel genomen , ik vond het genoeg voorlopig. Even bijkomen. Ik heb gekozen voor een hotel met klassiek ogend interrieur en antieke meubels en witte marmeren vloer . Na een douche, eigen bad!!!, tapas gaan nasjen om de hoek van het hotel. Ik kwam Kay en Barbara ( de twee Aussies) tegen op een terras , ze hadden nl. ook hetzelfde hotel en genoten van een glas witte wijn. en...ofcourse met tapas. We sparken af om de volgende dag samen uit eten te gaan. Er is dan een groot feest in Burgos, alles is gesloten ,alleen de restaurants en cafe´s zijn open. De volgende dag , na een korte nachtrust, die Spanjaarden kunnen er echt wat van. Om 03.30u begon het gezang in de straten te galmen en iedereen stroomde aan op het plein voor het hotel in speciale gecostumeerde kledij. Het is nl. patroonheilige? of heldendagverering. Ik heb gekozen om de Kathedraal te bezichtigen. Werkelijk , interessant! Ik zal niet te veel uitwijden. De Kathedraal is gebouwd om de resten van een Romaanse kerk. Het is een Gotische en heeft ook nog steeds 13e eeuws glas in lood ramen. In opdracht van koning Ferdinand III, hij is zalig verklaard, en hij heeft samen met bisschop Mauricio in 1221 de eerste steen gelegd. Je moet er zelf naar toe wil je die fantastische indrukken op je in laten werken. Eén ervan is vermelding waard. In het zuidelijke gedeelte van de Kathedraal is boven het portaal een enorme Rosette waarin een grote DAVIDSTER middenin een dominante rol in het versierde geheel heeft.Ook El Cid en gemalin liggen in de kelder van het Mauseleum en ook allerlei gewichtige en voorname koninklijke en bisschopelijke hoogheden.Ik zal proberen de foto´s te uploaden.

xxxxxxx
liefs Willeke en Anita