Roncesvalles - Zubiri 23 km
28 mei 2011 - Roncesvalles, Spanje
Goed geslapen..???!!! Misselijk wakker geworden van de zenuwen.Ook slecht gegeten en het lopen eindelijk gaat beginnen. Maar eerst een stukje over Roncesvalles:
Toen de Frankische koning Karel de Grote in 778 met zijn leger de Pyreneen overtrok om het gebied te veroveren op de Ommajjadische heerser van Spanje ,heeft hij de stad Pamplona erg verwoest om de oprukkende moslimtroepen te verhinderen het gebied te heroveren. De Basken hebben het hem kwalijk genomen, al hadden ze even niks op met zowel het christendom als met de Islam. In een nauwe pas in de Pyreneen is de achterhoede van het leger van Karel de Grote in de pan gehakt. Een al te ijverige ridder , graaf Roeland uit Bretons gebied,die teveel ridderlijkheid had, weigerde de hulp in te roepen tegen de oprukkende versterkingen van de plaatselijke Baskische krijgers.Hun beenderen en restanten rusten nu in een grote kapel in het knekelhuis naast het klooster. Ook de Gotische kerk uit 1132 heeft zijn bloeitijd aan dit verhaal te danken.
De etappe was half zwaar. Veel keien en steil ook. Dalingen en bosrijke paden die slingerend langs de Rio de Arre gelegen zijn . Vandaag heb ik met veel Zweden gewandeld en het was erg aangenaam. Wat zijn die mensen toch lief en hulpvaardig. Dit te meer, omdat ik enorm zenuwachtig was en onzeker de etappe begon.Ook een bijzondere ontmoeting met een Japanner verdient vermelding. Zijn aandacht viel op mijn goudkleurige boedha-zakje van stof( ik heb er mijn puffertje in) en hij wilde weten of ik in het Boedhisme geinteresseerd ben.Laat ik nou eerlijk zeggen van wel, maar niet echt serieus, diepgaand, mee bezig. Hij vindt mij een "univelsel (universal)pelgrim", na ons gesprek en kennismaking . Wij hebben leuke gesprekken gevoerd over doel in het leven en reiservaringen uitgewisseld. Hij heeft mij een oefening geleerd , om het puffertje niet meer te hoeven gebruiken. Ik heb beloofd dat ook te doen.
In Zubiri om 14.10u aangekomen en een heerlijk onderkomen gevonden. ALBERQUE EL PALO. Lekker gegeten , cuisine, en goed geslapen . Hier op kleine kamers met keurige stapelbedden. Mijn kleren ook gewassen , een wandeling gedaan in de stad en voldaan gevoeld.
