Azorfa- Santo Domingo de La Calzada 16 km.
6 juni 2011 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje
Na in een aggenebbische Gemeentelijke herberg Azofra met 2p.kamertjes, aparte bedden natuurlijk , voor 6 euro te hebben gelogeerd en natuurlijk weer iedereen opnieuw terug zien, heb ik besloten in Santo Domingo de la Calzada te stoppen. Ik voel me echt doodop. Het valt niet mee om iedere ochtend om 5.30u "opgewekt" op te staan, handenwrijvend van : zo en nu naar het volgende avontuur". ..Ja ik geloof dat ik niet de enige ben. Er is een zekere blues , dip in de benen en emoties gevaren. Het wordt steeds zwaarder, de beproeving is niet zoals een ieder had verwacht. De te lopen afstanden zijn variabel in hoogte, effenheid en ondergronden die sommige de beneditus bezorgen. Ik bid iedere keer opnieuw als ik begin te lopen, :" God , laat de berg niet al te steil zijn vandaag, " ja je weet het nooit, volgens de beschrijvingen klopt het ook niet altijd. Al moet ik toegeven dat ik best mijn vrouwtje sta, in vergelijking met jongere wandelaars. Zo heb ik een paar Amerikanen ontmoet, ik denk 20-ers, die ik plotseling na de Roelandsberg in een bus zag zitten naar Azorfa. Ja, en ik maar doorploeteren. Vandaag was de route ongelooflijk heuvel op, heuvel af. Ik heb maar mijn puffertje gebruikt , want anders is het niet te doen. Ook omdat de weg grotendeels over keien ging en modderige gedeelten( rode klei) soms linke business kunnen zijn. Goed gearriveerd en ik heb de mooie herberg van Alberque Del Santo de la Calzada , Calle de Mayor 42, herberg van de Confradía del Santo gekozen die wordt beheert door lieve priesters Dominicanen. De pelgrims worden keurig ontvangen, een x-aantal regels gedicteerd, wat er van hen wordt verwacht etc. Alles is er schoon , zie foto´s. En hier heb ik mijn reisblog kunnen bijwerken tot nu toe. Het is er erg mooi hier, wat een leuke stad. Voordat je de stad binnen loopt ,ga je over een brug, die Dominicus de kluizenaar, Santo Domingo de La Calzada 1019-1109 ( hij is heilig verklaard) heeft laten bouwen. Ook de herberg is in zijn tijd gebouwd. Santo Domingo de Calzada is nu een bisschopsstad en belangrijk voor pelgrims in dit Navarreens gebied. De kathedraal is fantastisch.: Romaanse en Gotische met ook nog Barokke stijlelementen zie je in de kathedraal op bepaalde plekken. De Apsis van het Koor is Romaans; De vensters zijn Gotisch; het Altaar is in de Renaissance stijl. Jammer dat ik niet alles kan fotograferen, te veel licht is slecht en schadelijk voor sommige echt Romaanse beelden en fresco´s. En de klokkentoren is Barokke en stamt uit de 18e eeuw. Naast de zijbeuken en onder de vloer inde kelder, zijn de mausulea van de heiligen. Nou is deze kathedraal erg beroemd geworden vanwege een legende: Ooit reisde een Duits echtpaar met hun zoon naar Santiago de Compostella en brachten een bezoek aan deze kathedraal. In de herberg werd het dienstmeisje op de zoon verliefd, deze gaf geen sjoegen, dus nam zij wraak. Zij verborg een zilveren beker in zijn reistas en gaf hem aanals dief. Hij werd voor de kerk opgehangen en de ouders vervolgden hun weg , uit schaamte?, naar San. De Compostela en beklaagden er hun nood bij de Apostel. Op hun terugweg door Santo Domingo , zagen ze tot hun vreugde dat hun zoon nog leefde.: wat denk je ? de Apostel had hem al die tijd (weken!!!) ondersteund, zodat de strop hem niet kon lynchen. De bisschop kreeg het wonderlijke verhaal te horen , tijdens zijn diner dat bestond uit een gebraden haan en een kip. (als ik mij het nog kan herinnern. Ik heb het gelezen , dus hoop ik dat het klopt.!)Hij riep uit: " Dit beest op mijn bord zal nog eerder vleugels krijgen en wegvliegen, als dit wel waar is" Wat denk je? Natuurlijk vlogen de haan en de kip weg . Sindsdien staat ook een echt kippenhok op een verhoging in de kerk. Nou gaat het verhaal , dat als de haan kraait wanneer er een pelgrim in de kathedraal aanwezig is , dit een gunstig teken kan zijn . Nou ik heb haan noch kip gezien of gehoord.( Geen enkele kerk heeft dit) en (waarom moesten het nou Duitsers zijn?(mijn reactie!!) Maar nog even over de weg hierheen . Ik ben langs een enorm golfterrein gelopen, met zoveel huizen, nieuw en veel tekoop, waar menig golver hier (Cirueña) zijn hart kan ophalen. Te gek mooi en sjiek. De volgende keer naar Castildelgado, 700m hoogte. Ik zie wel.

Het valt niet echt mee, heuvel op, heuvel af, maar je zet zeker wel door he? Koester die mooie momenten maar!
Er volgt nog n heel stuk en je lichaam moet dus nog n hele tijd meewerken, dus.. rusten als t te zwaar wordt. Ik volg je op de voet, figuurlijk dan! Sterkte.
Marja en Tiz ook natuurlijk